”Trygghetsavtal” och tilläggsförsäkringar för produkter

Produktförsäkringar och trygghetsavtal
Det finns tilläggsförsäkringar för produkter som är vanligt exempelvis när du köper en TV eller hemelektronik kan det vara en månadskostnad som många väljer att betala.

Det är inte ovanligt med tilläggsförsäkringar på 10% av varans pris för ett år och dessa marknadsförs som trygghetsavtal som sägs skydda dina produkter mot olyckshändelser. Sakförsäkringar är ofta extremt dyra försäkringar och ofta onödiga att teckna.

Anledning att inte teckna produktförsäkringar

  • Glöm inte bort att varorna ofta har en garanti på ett år
  • Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera ursprungliga fel på varorna
  • Utöver garantitiden har du reklamationsrätt i tre år men efter 6 månader är det du som har bevisbördan om det är något fel på produkten.
  • Om det finns några fabrikationsfel i produkter så finns konsumentköplagen som ger dig skydd mot funktionsfel. Reklamationsrätten gäller i 3 år.
  • Det är inte ovanligt med en hemförsäkring som ger dig skydd för fel på produkter speciellt om du har allrisk. Hemförsäkringen kan täcka kostnaden om en vara skadas av inbrott. brand mm.

Olika kedjor har olika försäkringsleverantörer:

  • Elgiganten: Moderna försäkringar
  • Mediamarkt: Balderförsäkring
  • SIBA: Solidförsäkring

Många klagomål på försäkringsbolagen kring ”plötslig och oförutsedda händelser”…Facebooktwittergoogle_plusreddit